Παιδική διατροφή: ώρα για δράση

Η παιδική παχυσαρκία στην Ελλάδα, έχει πάρει τα πρωτεία σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και είναι ταυτόχρονα ανάμεσα στις πρώτες σε παγκόσμια κλίμακα. Τα στατιστικά στοιχεία και αυτό καθαυτό το πρόβλημα σχολιάζονται συνεχώς από ειδικούς και μη. Κατακρίνουμε γενικά τα παιδιά για τις διατροφικές επιλογές που κάνουν ή ακόμα για την υπερβολική τηλεόραση που βλέπουν. Τελικά όμως εμείς οι ενήλικες τι κάνουμε για να διορθώσουμε το πρόβλημα και πως φροντίζουμε για την Παιδική διατροφή;

 

Ο τρόπος ζωής των παιδιών μας, ο οποίος θα πρέπει περιλαμβάνει διατροφή και άσκηση, τις περισσότερες φορές, εξαρτάτε από εμάς τους γονείς. Η αντίληψη ότι θα το πάρει «μπόι» πρέπει να εκλείψει. Το υπέρβαρο και μάλιστα από την παιδική ηλικία, παιδί, αυξάνει τις πιθανότητες να αναπτύξει σακχαρώδη διαβήτη και υπερλιπιδαιμία από τα προεφηβικά χρόνια.  Αν η/ο παιδίατρος ή διατροφολόγος σας έχουν πει ότι το παιδί σας είναι υπέρβαρο μην προσβάλλεστε. Αντιθέτως λάβετε τα μέτρα σας για να προστατέψετε την υγεία του παιδιού σας.

Η διαδικασία τόσο κοπιαστική, όσο και χρονοβόρα και φυσικά κανείς δεν είπε ότι είναι εύκολο. Δεν πρέπει να έχουμε την απαίτηση τα παιδιά, να αλλάξουν συνήθειες ετών, μέσα σε μία μέρα ή ένα μήνα.

Παρακάτω αναφέρω κάποιες συμβουλές που μπορείτε να υιοθετήσετε για να βελτιώσετε τη διατροφή του παιδιού σας.

Είναι σημαντικό η διατροφή να αλλάζει σταδιακά και να υιοθετείται από όλη την οικογένεια. Έχετε σκεφτεί πως μπορεί να αισθάνεται ένα παιδί όταν όλοι τρώνε σουβλάκια και εκείνο τρώει γιαούρτι ή σαλάτα; Μην το κάνετε να αισθάνεται ότι διαφέρει. Η υγιεινή διατροφή δε σημαίνει στέρηση για το υπέρβαρο παιδί αλλά ποικιλία και μέτρο για όλη την οικογένεια.

Παρακάτω αναγράφονται κάποιες συμβουλές-οδηγίες με τις οποίες μπορείτε να βελτιώσετε τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών και να τα πείσετε να δοκιμάσουν κάποια καινούρια και άγνωστα ίσως για αυτά πράγματα:

  • Αφήστε το παιδί να ετοιμάσει κάποια γεύματα μαζί σας. Έτσι μαθαίνουν τα λαχανικά, τα φρούτα και να θυμάστε ότι κάτι που ετοιμάζουν από μόνα τους είναι πάντα πιο νόστιμο.
  • Δώστε στο παιδί σας τη δυνατότητα αλλά και την ευκαιρία να αποφασίσει τι θέλει για φαγητό, δίνοντας του 2-3 επιλογές. Δηλαδή μπορείτε να προτείνετε φακές ή ψάρι, μπρόκολο ή λάχανο σαλάτα και αφήστε την επιλογή στην διακριτική του ευχέρεια.
  • Τα παιδιά περνάνε από διάφορες φάσεις. Μπορεί σήμερα να φάνε με λαχτάρα ψάρι και την επομένη να τσιρίζουν ότι ποτέ δεν τους άρεσε. Μη δώσετε βάση σε τέτοιου είδους καταστάσεις. Θα ξανά γυρίσουν.
  • Προσπαθήστε να τρώτε 1 γεύμα με το μεγαλύτερο μέρος της οικογένειας στο τραπέζι. Αποφύγετε να προσφέρετε φαγητό στην τηλεόραση εκτός και αν είναι φρούτο! Μπροστά την τηλεόραση πάντα τρώμε περισσότερο χωρίς να το αντιλαμβανόμαστε.
  • Μην απαγορεύετε στα παιδιά σας το γλυκό! Κάτι που απαγορεύετε εκτός των άλλων γίνετε πιο επιθυμητό. Σωστά; Είναι προτιμότερο να προσφέρετε ένα μικρό γλυκό όπως σοκολατάκι, παγωτίνι, κτλ, κάθε μέρα μετά το φαγητό παρά να τρώνε μία φορά την εβδομάδα τρία μαζί.
  • Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι μέρος ισορροπημένης διατροφής. Δε σημαίνει ότι το παιδί σας κάνει δίαιτα.  Κάθε παιδί  χρειάζετε ένα ποσό θερμίδων που πρέπει να πρεοέρχονται από ποικιλία τροφών. Όσο μεγαλύτερη ποικιλία σε φρούτα και σε λαχανικά τόσο μεγαλύτερη και η πρόσληψη διαφόρων θρεπτικών συστατικών.
  • Αφήσετε το παιδί σας να αποφασίσει για το φαγητό της επόμενης ημέρας δίνοντας του να επιλέξει ανάμεσα σε 2-3 γεύματα.  Μην απαιτείτε να τρώει τα πάντα, αν απλά δεν τρώει συγκεκριμένς τροφές. Η πίεση συνήθως αποφέρει το αντίθετο, από το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Ανάλογα με το παιδί υπάρχουν διάφοροι τρόποι με τους ποίους μπορείτε να τα μάθετε να τρώνε πιο σωστά. Το βασικότερο είναι να καταλάβουμε εμείς οι γονείς πως κάθε παιδί έχει το δικό του χαρακτήρα, οπότε πρέπει να δοκιμάσουμε διάφορα πράγματα που ίσως βοηθήσουν. Επίσης είναι σημαντικό να καταλάβουμε πως δεν μπορεί ξαφνικά το παιδί σε 1 ημέρα ή 1 εβδομάδα να αλλάξει διατροφικές συνήθειες. Χρειάζετε χρόνο για να ενσωματώσει τις καινούριες σηνήθειες που πάτε να του «επιβάλλετε» αλλά το βασικότερο είναι πως πρέπει να δει εσάς πρώτα να τις εφαρμόζετε.